Sněhové řetězy

Většinou si na ně vzpomeneme, když pocítíme, jak kola na sněhu ztrácejí přilnavost, kopec ne a ne vyjet a na parkoviště pod sjezdovkou zbývá ujet ješte několik kilometrů. A sníh pořád padá a padá. Kdo je jednou v takových podmínkách potřeboval a vyzkoušel, na hory bez nich většinou asi úmyslně dál neodjíždí. Jak řetězy nejlépe použít poradí přiložený montážní návod ke každé sadě řetězů. Zkušenosti a rozum velí řetěz doma před odjezdem na hory na sucho vyzkoušet nasadit.  Pokud tak neučiníme, dosah takové chyby si uvědomíme poměrně zřetelně, když v mrazu a vichru hledáme, co kam patří a přemýšlíme, jak nejrychleji začít. Dotaz v autoškole byl takovýto: jak je to s použitím řetězů na auto, které má náhon na všechny čtyři kola a kolik vůbec potřebuji řetězů? Odpověd: potřebujeme jednu sadu (dvojici) řetězů, kterou v případě potřeby nasazujeme na přední nápravu, kterou řídíme. Další sada na zadní nápravu je doporučitelná, dá se říct lepší pro celkovou trakci vozu, ale není nezbytná. A pozor: ne každý řetěz má atest, tedy schválení do provozu. Vypadá následovně: ATEST 8 SD. Jsou země, které takovýto atest zásadně vyžadují a použití jiných než atestovaných řetězů přímo zakazují. 

Na některých komunikacích mohou být řetězy nařízeny povinně dopravní značkou. Např. v blízkém Rakousku jejich nepoužití v takovém úseku znamená nebezpečí pokuty ve výši až 5000 euro.